Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 februari 2017

2008 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé

(100 % chardonnay)

14 december 2016 (Noma)

Cédric Bouchard, med producentnamnet Roses de Jeanne, har på kort tid etablerat sig som en av de främsta och mest välrespekterade odlarna i Champagne. Han gör sina viner utifrån principen en vingård, en druva, en årgång. Målsättningen är att göra så rena och naturliga champagner som möjligt och han undviker därför såväl fat och dosage som andra förskönande åtgärder som klarningsmedel och filtrering. Vidare jobbar han ekologiskt och med små skördeuttag, samtidigt som han är mån om att endast använda de bästa druvorna till sina champagner – resten säljs eller kasseras. Sammantaget gör detta att hans champagner produceras i små eller mycket små volymer. I likhet med en del andra odlare är hans inställning att i första hand göra vin, men eftersom han befinner sig i Champagne är det så klart champagner han skapar. Han väljer dock att buteljera sina alster med lägre tryck, fyra och en halv atmosfärer mot normala sex, vilket ger champagner med lite mindre och lite snällare bubblor.

La Haute Lemblé görs på fem olika kloner av chardonnay från den 0,118 hektar stora (lilla!) odlingslotten med samma namn. Flaskan degorgerad i april 2012.

Det här är en fantastisk champagne! Den kommer givetvis att utvecklas mer om man lagrar den, men jag tror inte det är säkert att den blir särskilt mycket bättre än vad den är idag. Den behöver dock en hel del luft idag för att vakna till liv!

Dracks till en underbar meny på Noma i Köpenhamn.

Doft: Komplex, brödig, blommig, något kryddig och lätt oxiderad doft med inslag av brioche, jäst, malt, äpplen, päron, krita, honung och rostat bröd. Senare något brända toner.

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Oerhört ren och elegant! Smak av nyskivade gröna äpplen och citron med en lätt bitter ton av citrusskal. Mycket hög syra!

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2020-2027




Maten då? Ja, Noma är tveklöst en av Nordens bästa restauranger! Så här såg några av rätterna ut:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar