Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 12 januari 2018

2005 Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute-Lemblé

(100 % chardonnay)

28 november 2017 (Tweed i Stockholm)



La Haute-Lemblé (ibland stavat med bindestreck, ibland utan) görs på fem olika kloner av chardonnay som odlas på ett stycke land på 0,118 hektar. Den årliga produktionen uppgår till mellan 900 och 1200 flaskor. Precis som Cédric Bouchards övriga champagner görs den utan dosage. Sannolikt degorgerad i april 2009.

Den här känns mer utvecklad än La Bolorée 2005, som jag drack vid samma tillfälle, men är inte riktigt lika bra. Den är dock snudd på fantastisk och presterar sannolikt på topp nu och under de närmaste åren!

Doft: Utvecklad och brödig doft med inslag av citron, honung och smörstekt vit fisk. Efter längre tids luftning uppstår tydliga sherrytoner.

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr. Gula äpplen, honung och grapefrukt.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2021


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar