Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 mars 2019

2015 Jérôme Prévost La Closerie Les Béguines

(94 % pinot meunier, 2 % chardonnay, 2 % pinot noir, 2 % pinot gris)

13 december 2018 (hemma)



Jérôme Prévost med varumärket La Closerie är alltid en extraordinär upplevelse – i ordets samtliga bemärkelser. Dels för att det är en alldeles för sällsynt företeelse – den totala årsproduktionen på 13 000 flaskor för Les Béguines och systervinet Fac-simile har en försvinnande åtgång. Dels för att hans champagner är en upplevelse utöver det vanliga. Jag har tidigare angivit druvblandningen i Les Béguines som ”ca 100 % pinot meunier”, men 94 % verkar vara mer korrekt. Prévost har planterat några rader chardonnay, pinot noir och pinot gris i anslutning till sin meunierodling och dessa druvor får också hänga med när skörden bärgas och frukten ska pressas. På sikt kan man tänka sig att dessa druvor hamnar i en egen champagne, men än så länge ingår de i blandningen till Les Béguines och Fac-simile.

Les Béguines bygger, liksom Fac-simile, till 88-90 % på druvor från den senaste skörden, som kompletterats med 10-12 % reservvin från året innan. En kod på etiketten, i det här fallet LC15, avslöjar vilket basår det handlar om. LC står för lot consigné och möjligen även La Closerie! Champagnen är för övrigt fatjäst och gjord med så få tillsatser och så liten påverkan som möjligt. Dosagen uppgår till ca 2 g/l och den här utgåvan blev degorgerad hösten 2017. Koden 1710 på korken skulle möjligen kunna betyda oktober 2017 – eller något helt annat! Flaskan köpt i butiken Skål i Köpenhamn i december 2017. Aktuell – men sannolikt slutsåld – utgåva idag är 2016.

Den här får betecknas som ung, men mycket lovande! Flaskan dricks över två dagar och doften ändrar karaktär flera gånger, medan smaken känns klart outvecklad från start till mål.

Doft: Otroligt komplex! Blommig, fruktig, örtig och något söt. Inslag av (i tur och ordning) mogna päron, krut, jäst, trä, mandlar, äppelmos, stearin, honung, gräddkola och mörk chokladpralin med likör (typ Anthon Berg).

Smak: Ung, mycket torr och koncentrerad. Mineral, citron och gröna äpplen med viss skalbeska.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030

En intressant detalj är att det numera står NM på etiketten! Det innebär att den tidigare odlaren Prévost fått husstatus. Det betyder i sin tur att han får lov att köpa in druvor från andra odlare framöver, vilket skulle kunna leda till att produktionen ökar.



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):
2014: 87 (2017-07-31)

Tillägg 2020-03-26: Rättat tidigare felaktigt nämnd druva (pinot blanc) till pinot gris, angivit den exakta druvfördelningen och uppdaterat texten kring basår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar