Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 26 april 2022

2000 Cristal

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

 

25 november 2021 (hos Marina och Ken)

 


 

Den andra flaskan i vår Cristalvertikal är den som är klart lättast att detektera i den halvblinda provningen. Färgen avslöjar direkt att det är den äldsta champagnen i uppställningen och hyste man trots det några tvivel bör man ha blivit övertygad vid första klunken! Faktum är att den är oväntat utvecklad, betydligt mer utvecklad än vad den här årgången varit vid mina tidigare möten med den. Det är helt enkelt ingen perfekt flaska. Trots det är det en fantastisk champagne och den enda i dagens samling som kan betecknas som ”färdig”. Därför blir den också min vinnare i provningen.

 

I den här årgången fick 24 % av vinet sin första jäsning på ekfat. Den här flaskan blev degorgerad i april 2007 med en dosage på 10 g/l.

 

Doft: Utvecklad, kryddig och komplex. Inslag av kex (glassrån), burkchampinjoner, krut, konserverade päron, mandelmassa, Nöt-Crème (inte Nutella) och nougat.

 

Smak: Utvecklad och något fruktig smak av mogen citrus, gula äpplen och lite smör.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2020-2028?

 

Mina tidigare intryck av Cristal 2000 (med länkar till inläggen):

2015-07-09: 91(+)

2015-12-05: 91(+)

2019-05-04: 91(+)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar