Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 april 2022

2012 Bollinger La Grande Année

(65 % pinot noir, 35 % chardonnay)

 

21 mars 2022 (Grand Hotel Saltsjöbaden)

 


 

Parallellt med 2014 dricker jag även den här. Medan den yngre årgången bjuder på elegans är 2012:an ett riktigt kraftpaket. Det här är en fantastisk champagne som tveklöst stjäl showen idag.

 

Den här flaskan blev degorgerad i september 2020 med en dosage på 8 g/l.

 


 

Doft: Kraftfull, komplex, fruktig, kryddig och fint oxiderad. Inslag av hasselnötter, nougat, jäst, röda äpplen och mjölkchoklad. Efter hand blir den mer parfymerad och då dyker det även upp toner av vitpeppar, tallbarr och lakrits.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och något utvecklad smak som domineras av röda äpplen och citrus.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2027-2040

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar