Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 november 2020

2008 David Léclapart L’Alchimiste

(100 % pinot noir)

 

20 juni 2020 (hemma)

 


 

David Léclaparts fatjästa roséchampagne L’Alchimiste producerades mellan 2001 och 2009. Den gjordes av Davids innehav av pinot noir i vingårdarna Le Champ Janvrai och La Fleuranne, planterade 1957 resp 1968 och belägna söder om Léclaparts hemby Trépail. Champagnen framställdes genom att de avstjälkade druvorna fick macerera i 24-72 timmar i stora fat, medan man trampade på dem tre till fyra gånger per dag. I likhet med odlarens övriga champagner gjordes den utan dosage. Sedan 2010 använder man dessa druvor för att framställa en blanc de noirs som kallas L’Astre.

 

L’Alchimiste 2008 är mycket bra och sannolikt fullt utvecklad idag. Det är den klart bästa årgången jag druckit av Alkemisten! Den känns både seriös och lättsam på en och samma gång.

 


 

Doft: Kraftfull, utvecklad, komplex, bärig, jordig och något kryddig. Inslag av kokta grönsaker, jordgubbar, hallon, viol, krita, lite lök, körsbär, vitpeppar och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, bärig, kryddig, frisk, mycket torr och relativt lätt smak med viss sälta. Körsbär, hallon och blodapelsin. Mycket lång och mycket torr eftersmak. Hög årgångstypisk syra.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2017-2022

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2004: 84 (2013-12-20)

2005: 83 (2014-09-13)

2007: 85 (2019-09-12)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar