Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 12 november 2020

Autréau de Champillon La Chouette de Champillon

(60 % pinot noir, 40 % pinot meunier)

 

20 maj 2020 (hemma)

 


 

Jag drack en annan champagne från den här producenten vid ett besök i Champagne hösten 2012 utan att bli särskilt imponerad, men den här flaskan överraskar verkligen på ett positivt sätt!

 

Autréau de Champillon är ett litet hus som drivs av familjen Autréau i byn Champillon, strax norr om Dizy och nära väg D951 mellan Épernay och Reims. Man äger 35 hektar odlingar i Champillon, Dizy, Hautvillers, Chouilly och Aÿ och köper dessutom in druvor från kontrakterade odlare. Utöver att göra champagner med den egna etiketten producerar man även champagner under ett antal andra varumärken. Ett av dessa är La Chouette de Champillon.

 

Det här är en blanc de noirs som görs på 60 % pinot noir och 40 % pinot meunier. Dosagen uppgår till 6 g/l. Koden 1804 på korken innebär möjligen att flaskan blev degorgerad i april 2018. Chouette på franska betyder för övrigt uggla, men även något som är riktigt bra (toppen, snyggt, fantastiskt)!




Det är en charmig och väldigt trevlig champagne! Den har hunnit få ett och ett halvt års lagring sedan jag köpte den på Systembolaget i december 2018, vilket sannolikt gjort den gott. Den kommer självklart att fortsätta utvecklas med mer tid, men känslan är att den inte behöver ligga längre än så här.

 

Den här champagnen är en riktig storsäljare i Finland och det har dessutom skapats en hemsida på svenska och finska för att marknadsföra La Chouette de Champillon!

 

Doft: Komplex, fruktig, något brödig och något utvecklad. Inslag av äpplen, vit choklad, björnbär, körsbär, clementin, rostat bröd, hasselnötter och grapefrukt.

 

Smak: Fruktig, mycket frisk och torr. Gula äpplen, mörka bär, clementin, vit choklad och lite grapefrukt. Lång, torr eftersmak med mycket äppelskal. Fin syra!

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar