Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 22 november 2020

1989 Charles Heidsieck Millésime La Collection Crayères

(55 % pinot noir, 45 % chardonnay)

 

6 juni 2020 (hos Henrik)

 


 

Den tredje flaskan vid vår provning (BYOB) och det här är mitt bidrag. Med jämna mellanrum släpper Charles Heidsieck ett fåtal flaskor av äldre årgångar från sina källare, med epitetet La Collection Crayères. Den här 89:an blev degorgerad redan 1998, men har fått ligga i husets källare ända till 2019. Klar vinnare i dagens provning!

 

Det här är en fantastisk champagne som befinner sig i en perfekt drickfas! Den är också ett bevis på betydelsen av att en champagne får en långsam och stabil utveckling genom att få ligga orörd under perfekta förhållanden under lång tid. Det som dock slår mig är att det hade varit intressant att få prova en mer sendegorgerad flaska av den här champagnen, från säg 2010, för att se hur den skulle prestera idag.

 

Doft: Utvecklad, komplex och något kryddig. Lite skum till en början, men det blåser bort ganska snabbt. Inslag av gummi, krita, krut, tvål, gräddkola, rostat bröd, en aning tryffel, lite akvarium, citronpaj och smör.

 

Smak: Utvecklad och fruktig smak av mogna äpplen, grillad citron och nougat. Perfekt balanserad!

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2010-2022

 

Jag har tidigare druckit årgång 2000 av Charles Heidsiecks årgångscuvée. Den har nyligen också släppts inom ramen för La Collection Crayères. Aktuell årgång idag av Charles Heidsieck Millésime är annars 2012.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar