Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 17 november 2020

2002 Hubert Paulet Cuvée Risléus

(47 % chardonnay, 33 % pinot meunier, 20 % pinot noir)

 

29 maj 2020 (hemma)

 


 

Den här flaskan var ett spontaninköp i butiken La Vinocave i Reims i oktober 2014. Jag hade aldrig hört talas om producenten tidigare, men jag hade utrymme för en flaska till och det stod 2002 på etiketten… Vid samma tillfälle köpte jag även Agrapart Avizoise 2007, Henriot 2006 och en halvflaska d’Yquem 1998. Det här är den första i kvartetten som öppnas.

 

Hubert Paulet är en odlare i Rilly-la-Montagne, en premier cru-by strax söder om Reims. Sedan 1998 är det Huberts barnbarn Olivier Paulet som är ansvarig för verksamheten och man äger 8,25 hektar odlingar i hembyn planterade med 51 % pinot meunier, 28 % pinot noir och 21 % chardonnay. Hälften av druvorna säljs till Billecart-Salmon och hälften används till den egna produktionen, som uppgår till 20 000 flaskor per år. Utöver den årgångslösa Cuvée Tradition och en årgångslös rosé består sortimentet av ett antal olika årgångschampagner. Cuvée Risléus är den mest ambitiösa av dessa. Den får sin första jäsning på gamla ekfat och lagras på de samma i åtta månader innan den buteljeras. Okänt degorgeringsdatum, men dosagen uppgår enligt uppgift till 9 g/l. Aktuell årgång idag är 2004.

 


 

Initialt upplever jag den faktiskt som defekt, med skum och något frän doft och en platt och intetsägande smak… Men det blåser bort och den vaknar till liv till slut och bjuder på en klart angenäm upplevelse! Allra bäst är den på andra dagen. Det är uppenbart att det här är en mycket bra champagne.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, nötig, något kryddig och något oxiderad. Till en början känner jag mest en kombination av gummi, kex och bränt trä. Efter ett tag dyker det även upp mogen gul frukt, pistage, grapefrukt, mjölkchoklad och marsipan.

 

Smak: Fruktig, frisk och något kryddig. Något platt till en början, innan den vaknar till liv. Därefter bjuder den på mogen gul stenfrukt, grapefrukt och Dumlekola. Bra balans mellan den fina frukten och den årgångstypiska syran.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2019-2025

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar