Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 25 november 2020

Suenen Rosé

(93 % chardonnay, 7 % pinot noir)

 

11 juni 2020 (hemma)

 


 

Aurélien Suenens roséchampagne gjordes med hjälp av blandning. Tillsammans med standardcuvéen Cuvée Réserve (gjord på alla de tre stora druvorna), en årgångslös blanc de blancs och en årgångsbestämd dito var rosén en del av det gamla utbudet, från pappans tid, som Aurélien slutat producera. Den sista rosé som gjordes var baserad på 2012 års skörd. Från och med 2013 består sortimentet istället av de båda årgångslösa C+C och Oiry samt fyra olika årgångsklassade vingårdschampagner: La Cocluette, La Grande Vigne, Le Mont-Aigu och Les Robarts.

 


 

Den här utgåvan av roséchampagnen, som var den näst sista, var baserad på 2011 år skörd och med reservvin från 2010 och 2009. Den byggde i grund och botten på samma vin som den årgångslösa blanc de blancsen, med chardonnay från odlingar i Cramant, Chouilly och Oiry, som kompletterats med rött vin som köptes från en odlare i Verzenay. Flaskan blev degorgerad i oktober 2014 med en dosage på 4 g/l. Jag köpte den i butiken 520 i Épernay i juli 2017.

 


 

Det här är en trevlig champagne baserad på en svag årgångsmix. En annan årgångsbas hade säkert presterat bättre, men jag sörjer inte Auréliens beslut att sluta göra roséchampagne!

 

Doft: Utvecklad, bärig och något komplex. Inslag av mogna jordgubbar, rosor, körsbär och lakrits.

 

Smak: Utvecklad, bärig, frisk, mycket torr och relativt lätt. Mogna jordgubbar, blodapelsin och lakrits. Hög syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2019-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar