Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 11 mars 2020

1999 Amour de Deutz

(100 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den här är den andra champagnen som hälls upp till förrätten vid middagen i samband med den eminenta Deutzprovningen i Malmö.

Det är en fantastisk champagne och det är helt rätt tid att dricka den nu! Rent generellt är 1999 ingen favoritårgång, men det här är faktiskt den bästa årgången jag druckit av Amour de Deutz!

Jag drack den här champagnen redan 2010 då den var nysläppt och jag konstaterade att det var ett ungt vin med stor potential. Upplevelsen idag lever förvisso inte riktigt upp till den potential jag föreställde mig då.

Doft: Utvecklad och gräddig doft med något laktiska toner. Inslag av ljust bröd, smör, gul frukt, nötter och honung.

Smak: Utvecklad, fruktig och något bitter. Gula äpplen, grapefrukt och gräddkola.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2018-2025

Tidigare intryck av denna champagne: 

Mina intryck av senare årgångar:


En engagerad Jean-Marc Lallier-Deutz håller hov. Mannen längst till vänster i bild, delvis dold av ljusen, är för övrigt Neil Beckett, redaktör för tidningen The World of Fine Wine. Förstora bilden genom att klicka på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar