Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 mars 2020

2012 Deutz Demi-Sec Millésime

(chardonnay, pinot noir, pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den här söta rackaren får avsluta middagen och hela den fantastiska Deutzprovningen, med totalt 39 olika champagner.

Medan en traditionell brut innehåller 0-12 gram socker per liter klassas en champagne med en sockerhalt mellan 32 och 50 g/l som demi-sec. Att demi-sec ordagrant betyder halvtorr ska uteslutande ses i en historisk kontext – från början var alla champagner väldigt söta. Idag har de flesta av oss mer finkalibrerade smaklökar och tycker att en champagne med så här mycket socker är alldeles för söt, åtminstone om den dricks för sig själv.

Det är första gången jag provar den här champagnen. Det är helt klart ett välgjort vin, men dosagen ligger som ett täcke över den maskerade och sannolikt högkvalitativa 2012-frukten. Man blir snabbt ganska mätt på den och det är tur att det serveras tårta till!

Doft: Tydligt fruktig doft med inslag av persika, gula äpplen, aprikos och lakrits.

Smak: Fruktig och rund med en tydlig sötma.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2024-2030

Den underbara tårtan, signerad Marie Skogström:



Ingen dum kombination alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar