Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 3 mars 2020

1975 Cuvée William Deutz Vinothèque

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Det här är den sista och den äldsta champagnen från den sjunde flighten i den stora Deutzprovningen. Den här flaskan blev enligt uppgift degorgerad i tredje kvartalet 2004.

Om jag minns rätt är det här första gången jag dricker en champagne från 1975. Det är en årgång som anses vara mycket bra – ungefär en fyra på en femgradig skala – och som producerade långlivade champagner med hög syra. Samtidigt lär den snabbt ha hamnat i skuggan av det efterföljande, stora året 1976!

Det här är en väldigt speciell champagne! Den är mycket bra, men känns samtidigt som en udda fågel i sällskapet. Även om den är sendegorgerad har det alltså hunnit gå femton år sedan den fick sin kork och trots att den kommer från en årgång som producerade seglivade viner har den helt klart sina bästa dagar bakom sig.

Doft: Mogen, örtig, kryddig och komplex. Inslag av kaffebönor, hasselnötter, kakao, massor av champinjoner samt oregano och farinsocker.

Smak: Mogen, mycket frisk och något bitter. Citrus, gul stenfrukt, svamp och mörk choklad.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2007-2012?

Alla fyra flaskorna i den sjunde flighten:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar