Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 mars 2020

1996 Deutz Blanc de Blancs

(inlägg 1 200!)

(100 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Efter den stora Deutzprovningen med Jean-Marc Lallier-Deutz blir det en efterföljande middag – med mer champagne! Inför middagen serveras det två olika aperitifer och det här är den första av dem. 

Husets vanliga årgångs-blanc de blancs – jag skriver ”vanliga” eftersom prestigecuvéen Amour de Deutz ju också är en blanc de blancs – hamnar ibland lite i skymundan bland alla de övriga champagnerna från Deutz, åtminstone för mig. Men det är en mycket bra champagne, eller t o m fantastisk när det som i det här fallet handlar om en flaska från det stora året 1996! Trots sin ålder och den tid som gått sedan den degorgerades – jag utgår från att flaskan är normaldegorgerad – är det här fortfarande en oerhört fräsch champagne med flera fina år framför sig.

Doft: Utvecklad, fruktig och komplex. Inslag av gula äpplen, mandlar, vit choklad, lakrits och rostat bröd.

Smak: Frisk, fruktig och utvecklad smak av krita, äpplen och mogen stenfrukt.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2012-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar