Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 23 augusti 2019

2008 Amour de Deutz – med röd karamellfärg

(100 % chardonnay)

4 maj 2019 (kontoret)



Direkt när man ser glaset slås man av hur det här vinet avviker från normen. Nu tenderar ju roséchampagner att skilja sig åt en del i färg från vin till vin, eftersom de kan framställas på olika sätt och med olika druvblandningar, men jag har aldrig sett en rosé som ser ut så här. Den artificiellt ljusrosa färgen påminner mer om hallonsoda eller suröl än om en roséchampagne! Tanken att det inte skulle vara en rosé i glaset slår mig dock aldrig, även om jag initialt tänker att det skulle kunna vara ett mousserande vin från en annan region. Men Kristian, som tog med den här och ytterligare två bonusflaskor till vår provning, har bestämt sig för att skoja med oss. Han har helt enkelt tagit en Amour de Deutz 2008, en vit champagne gjord på 100 % chardonnay, och hällt i röd karamellfärg för att vi ska tro att det är en rosé! Och även om färgen blev alldeles för ljus är det ingen som misstänker något. Det är ett otroligt kul trick som lurar alla oss övriga – åtta erfarna provare. Det som är extra roligt är att han inte bara tagit en genomsnittlig blanc de blancs, utan en prestigechampagne från 2008 till sitt upptåg. Dessutom är det givetvis otroligt effektfullt och avslöjande: den rosa färgen leder bevisligen till att man genast börjar associera till doft- och smakintryck som är typiska för roséviner, som röda bär.

Tankar medan jag fortfarande dricker det här blint: Trots min initiala skepsis är det märkbart att det här är en mycket bra champagne, men den känns oförlöst och lite slätstruken.

Doft: Ung och bärig med inslag av smutsiga hallon, tändstickor och tranbär.

Smak: Frisk, torr, något bärig och tydligt ung. Hallon och citrus.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2023-2030?

Mina intryck av andra årgångar av Amour de Deutz:

Jag har för övrigt redan hunnit dricka (den riktiga) Amour de Deutz Rosé 2008.

Bilden är nog inte helt rättvisande – jag vill minnas att den såg ännu ”värre” ut i verkligheten – men den falska rosén är i glas tre (förstora bilden genom att klicka på den):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar