Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 9 mars 2020

1990 Deutz Rosé

(100 % pinot noir)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Deutz Rosé 1990 serveras som kvällens andra aperitif inför den stundande middagen.

Det här är en fantastisk champagne! Faktum är att den är nästan lika bra som storebror Cuvée William Deutz Rosé 1990, som vi provade några timmar tidigare. Oväntat nog känns den dessutom yngre och fräschare, även om den rimligen blev degorgerad några år tidigare.

Doft: Utvecklad och bärig doft med inslag av rosor, röda vinbär, körsbär, nötter och brioche.

Smak: Utvecklad och frisk smak av röda bär. Hög syra.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2008-2020

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

En glad och stolt Jean-Marc Lallier-Deutz poserar med flaskan ifråga:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar