Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 28 augusti 2017

1996 Cristal

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

8 juli 2017 (hemma)



Oj, den här har en oväntat mörk färg – som får en att tro att det snarare är en champagne från 1976 än 1996 i flaskan! Den dricks över två dagar med viss (positiv) utveckling som följd. Det är inte den största 96:an och inte heller den bästa årgången av Cristal jag druckit, men det är helt klart en fantastisk champagne! Den känns tydligt utvecklad idag, men kan säkerligen prestera ännu bättre med några års ytterligare lagring. I likhet med många andra prestige-96:or kommer den att få ett riktigt långt liv!

Den här flaskan blev sannolikt degorgerad 2002. Dosage på 11 g/l.

Doft: Fantastisk! Komplex och tydligt utvecklad doft med brända toner. Inslag av mogna äpplen, ingefära, rostade hasselnötter, knäck och brända brödkanter.

Smak: Utvecklad, komplex, mycket frisk och torr. Röda äpplen, ingefära, citron, lime, hasselnötter och en ton av citrusskal. Påtaglig, årgångstypisk syra. Dag två är citrustonerna sötare.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2015-2027

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar