Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 6 juni 2017

1999 Cristal

(57 % pinot noir, 43 % chardonnay)

23 mars 2017 (hemma)

Det är alltid en ynnest att få korka upp en vällagrad flaska Cristal! 99:an är helt underbar och nära toppen nu, men kan utvecklas ytterligare och kommer tveklöst att leverera på en hög nivå i många år framöver.

Degorgerad 2005. Flaskan köpt på Landvetter i oktober 2006.

Doft: Utvecklad och komplex doft med rostade toner. Inslag av jäst, citron, persika, plommon, vit choklad, ljust bröd, hasselnötter, nougat och grädde.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, komplex och härligt koncentrerad. En fruktcocktail med finstämd skalbeska! Till en början är det mest mogna gula äpplen, sedan persika och plommon och därefter päron. Men även vit choklad, söt citron och mogen grapefrukt.

Betyg idag: 94

Sannolikt bäst: 2017-2028

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):




Tillägg 2021-09-06: Korrigerat druvblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar