Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 16 februari 2020

2014 Deutz Brut Vintage

(60 % pinot noir, 30 % chardonnay, 10 % pinot meunier?)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Mellan tredje och fjärde flighten vid Deutzprovningen serverades det en lättare lunch, som givetvis ackompanjerades av ett glas champagne! Den här gången blev det den senaste årgången av husets ”vanliga” årgångschampagne.

Det råder delade meningar om den exakta druvblandningen i den här champagnen. Många, inklusive den svenska importören anger den till 60 % pinot noir, 30 % chardonnay och 10 % pinot meunier, medan vissa säger 70/27/3 och andra 62/33/5.  Oavsett vem man tror på är den pinotdominerad, så som husstilen påbjuder. Dosagen uppgår till 10 g/l.

Det här är en mycket trevlig champagne, men givetvis fortfarande ung.

Doft: Fruktig doft med inslag av gula äpplen, citron, brioche och lite honung.

Smak: Frisk, fruktig, mineralig och torr. Gula äpplen, citrus och aprikos.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2025-2031

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar