Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 oktober 2021

Bérêche Brut Réserve

(35 % chardonnay, 35 % pinot meunier, 30 % pinot noir)

 

5 juni 2021 (hemma)

 


 

Instegschampagnen från Bérêche & Fils är tveklöst en av de bästa standardcuvéerna på marknaden. Den här versionen bygger på skörden 2018, där 65 % kommer från basårgången och resten är reservvin från tidigare årgångar. Flaskan blev degorgerad i juli 2020 med en dosage på 7 g/l.

 

Det här är den bästa utgåvan jag druckit av denna champagne! Den är mycket bra och väldigt tillgänglig redan idag. Den lär dock vinna på ytterligare lagring.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och parfymerad. Inslag av jäst, brioche, päron, äpplen, citrus, persika, smultron och en aning gräddkola.

 

Smak: Fruktig, frisk, torr och relativt utvecklad smak med viss sälta. Gul stenfrukt, hasselnötter, citrus och röda vinbär. Fin koncentration och hög syra. Lång eftersmak med mycket citrus.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2015-04-23: 86

2016-08-16: 87

2019-05-04: 86(+)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar