Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 15 oktober 2021

2013 Vincent Charlot L’Or des Basses Ronces

(100 % chardonnay)

 

11 juni 2021 (hemma)

 



Guldet från Basses Ronces. Den här champagnen görs på chardonnay från vingården Les Basses Ronces, en odlingslott på 0,4 hektar med nordlig exponering i Charlots hemby Mardeuil. Det handlar om två olika kloner av druvan, med olika långa rötter, som var för sig ger två helt olika uttryck av den lokala terroiren.

 

Champagnen är spontanjäst och lagrad på fat i elva månader samt gjord utan den malolaktiska jäsningen, utan filtrering och utan klarningsmedel. Flaskan blev degorgerad i april 2019, efter 56 månaders lagring på jästfällningen, med en dosage som understiger 4,5 g/l.

 

Det här är mycket bra! Champagne dricks över två dagar och är som bäst på andra dagen.

 

Doft: Fruktig, parfymerad och relativt utvecklad. Inslag av mango, mogna gula äpplen, gula päron, brioche, krita, lite honung och hasselnötter.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr. Grapefrukt, citron och gula äpplen kring en ryggrad av kritig mineralitet. Fin intensitet, hög syra och skaplig längd. Mer utvecklad dagen efter då frukten är mer framträdande.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2031

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar