Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 19 augusti 2021

2000 R&L Legras Cuvée St-Vincent

(100 % chardonnay)

 

16 april 2021 (hemma)

 


 

Cuvée St-Vincent från R&L Legras i Chouilly är regelmässigt en fantastisk champagne. Helt enkelt ”en chardonnay i världsklass med goda lagringsegenskaper för en i sammanhanget relativt blygsam prislapp”, om jag får citera mig själv från ett tidigare inlägg!

 

Det här är fjärde gången jag dricker den här årgången och det är möjligt att jag har lite otur med just den här flaskan, för helt plötsligt känns den inte lika lagringsduglig som tidigare. Frukten sviktar och den är inte lika spänstig som jag förväntar mig. Den är fortfarande mycket bra, men baserat på den här buteljen är det tydligt att den är på väg ner nu.

 

Doft: Mogen och kryddig med lätt rostade toner. Inslag av bokna äpplen, rostade hasselnötter, vanilj, lite kanel, rågbröd, sirap och gräddkola.

 

Smak: Mogen, frisk och fruktig smak av bokna äpplen, mogen citrus och hasselnötter. En påtaglig syra dominerar över en något sviktande frukt.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2015-2020

 

Tidigare intryck av denna champagne:

2010-12-18: 83

2015-09-18: 91

2016-09-24: 90

 

Mina intryck av andra årgångar:

1990: 90 (2007-05-19)

1996: 95 (2014-12-06)

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar