Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 11 augusti 2021

1999 Paul Bara Comtesse Marie de France

(100 % pinot noir)

 

4 april 2021 (hemma)

 


 

Comtesse Marie de France från Paul Bara görs på druvor från några av odlarens äldsta rankor i hembyn Bouzy. I den här årgången producerades det 4800 flaskor av denna champagne. ”10 39” på korken innebär möjligen att flaskan blev degorgerad vecka 39 2010, vilket känns rimligt med tanke på när senare årgångar blivit degorgerade.

 


 

Det här är en mycket, mycket bra champagne! Den dricks över två dagar och är lite bättre och mer harmonisk på andra dagen.

 

Doft: Fruktig, komplex och utvecklad, men relativt diskret. Inslag av röda äpplen, hallon, mogen persika, körsbär, lemoncurd, rågbröd, lakrits och smultron.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av röda äpplen, körsbärskärnor och röda vinbär. Härlig koncentration, hög syra och bra längd! Dag två dyker det även upp svarta vinbär.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2018-2024

 

Jag har tidigare druckit 2002:an av Comtesse Marie de France. Aktuell årgång idag är 2010.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar