Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 23 augusti 2021

Billecart-Salmon Les Rendez-vous de Billecart-Salmon No. 1 Meunier Extra Brut

(100 % pinot meunier)

 

21 april 2021 (hemma)

 


 

Det här är den första utgåvan i en ny serie experimentella champagner från Billecart-Salmon. Tanken med champagnerna i serien är att de ska vara kortlivade, d v s att de endast ska släppas vid ett (1) tillfälle och inte vara gjorda för riktigt lång lagring. ”Popup-cuvéer” som VD Mathieu Roland-Billecart beskrev det i samband med att champagnen presenterades i september 2020 – de finns kvar så länge lagret varar.

 

Temat för den här champagnen är, som namnet antyder, pinot meunier. Det är en druva som alltid varit viktig för Billecart-Salmon och den är det största inslaget i standardcuvéen Brut Réserve. Druvorna till denna champagne kommer från vingårdar i byarna Leuvrigny, Festigny och Venteuil i Vallée de la Marne.

Basvinerna är jästa i ståltank och två tredjedelar kommer från 2014 års skörd och en tredjedel från 2012. Champagnen buteljerades sommaren 2015 och flaskorna blev degorgerade i december 2019 efter 52 månaders lagring på jästfällningen. Dosagen uppgår till måttliga 4,5 g/l.

 

”À bientôt pour un No 2” lovar etiketten, men när den kommer och vad den innehåller verkar fortfarande vara en hemlighet.

 


 

Det här är en elegant och mycket trevlig champagne! Den dricks över tre dagar och håller ihop väl, dock utan att lyfta från första kvällens nivå. Hade jag haft fler flaskor hade jag väntat med att öppna nästa till 2025!

 

Doft: Fruktig och något utvecklad. Inslag av jäst, äppelpaj, röda äpplen, bröd, mandarin, apelsin och körsbär. Dag två är den tydligt parfymerad och då dyker det även upp inslag av röda vinbär.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Syrliga äpplen och citron får efter hand sällskap av röda vinbär, gula körsbär och salmiak. Bra intensitet och påtaglig syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar