Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 15 augusti 2021

2013 A. Levasseur Trait de Saison

(60 % chardonnay, 30 % pinot noir, 10 % pinot meunier)

 

9 april 2021 (hemma)

 


 

A. Levasseur är en odlare med bas i Cuchery, en liten by i den norra delen av Vallée de la Marne. A står för Albert, men det är Alberts son David som är ansvarig för firman sedan 2003. Man äger 4,2 hektar odlingar, i bl a Cuchery och de närliggande byarna Châtillon-sur-Marne och Fleury-la-Rivière. David tillämpar ett hållbart arbetssätt sedan många år och har sedan 2020 även påbörjat omställningen till ett ekologiskt jordbruk. Årsproduktionen uppgår till runt 40 000 flaskor och sortimentet består av sju champagner och en ratafia.

 

Trait de Saison är David Levasseurs chardonnaydominerade årgångschampagne. Dosagen uppgår till 7 g/l och koden 0420 på korken innebär möjligen att flaskan blev degorgerad i april 2020.

 


 

Det här är en mycket trevlig champagne i reduktiv stil! Den är dock fortfarande ung och bör vinna på fem års ytterligare lagring.

 

Doft: Fruktig och något parfymerad doft med inslag av jäst, apelsin, grapefrukt, bageri och tropisk frukt. Dag två dyker det även upp en del mentol.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och elegant. Syrliga apelsiner får sällskap av smör, smågodis och röda bär.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar