Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 29 augusti 2021

Vouette & Sorbée Infiné Pinot Noir T09

(100 % pinot noir)

 

25 april 2021 (hemma)

 


 

Systerchampagnen till Infiné Chardonnay och även den här är gjord på druvor från vingården Biaunes i Buxières-sur-Arce, men här handlar det om pinot noir istället för chardonnay. För övrigt är det exakt samma förutsättningar: Champagnen är spontanjäst på gamla ekfat och gjord på druvor från 2008 års skörd tillsammans med reservvin från 2007, 2006 och 2005. Flaskan blev degorgerad i maj 2018 utan dosage.

 


 

Det här är en riktigt härlig champagne! Den kommer självklart att fortsätta utvecklas, men frågan är om den blir mycket bättre än vad den är idag.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, parfymerad och härligt oxiderad. Inslag av körsbär, svarta vinbär, citrus, mogna äpplen och banan.

 

Smak: Utvecklad, bärig, fruktig, frisk och mycket torr. Körsbär, svarta vinbär och citrus får sällskap av massor av röda äpplen. Härlig koncentration! Hög syra, men fin balans. Relativt kort.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 


 

Båda flaskorna – Chardonnay till vänster och Pinot Noir till höger. Notera nyansskillnaden mellan etiketterna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar