Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 september 2020

Carole Noizet Ratafia de Champagne

(100 % pinot noir)

 

28 februari 2020 (Sture i Malmö)




Carole Noizet är en odlare i Saint-Thierry, en by belägen strax nordväst om Reims i ett område som benämns Massif de Saint-Thierry i den allra nordligaste delen av Champagne. Producentens sortiment består för närvarande av tio olika champagner, tre (!) ratafia samt fine och marc.

 

Den här ratafian görs på druvor från en enda årgång, i det här fallet handlar det sannolikt om 2016, och den lagras på ståltank innan buteljering.

 

De här noterna och det här omdömet ska tas med en viss nypa salt. Innan det här glaset har jag redan druckit två viner och ätit 13 rätter, så jag är ganska mätt på intryck. Dessutom serveras denna ratafia från en nyöppnad flaska – enligt min erfarenhet bör den prestera som bäst 5-10 dagar efter att flaskan öppnas – och den dricks under ganska kort tid.

 

Det här ett mycket trevligt sätt att avsluta sin måltid, men alkoholen är väldigt tydlig och den känns inte så rund som jag skulle vilja. Det kan möjligen förbättras med mer luft.

 

Doft: Rökig och kryddig doft med inslag av torkad gul frukt och mjölkchoklad.

 

Smak: Söt, fruktig, något kryddig och något spritig.

 

Betyg idag: 80

 

Sannolikt bäst: ?

 

Mina intryck av andra flaskor ratafia:

Drappier Ratafia de Champagne: 88 (2019-11-20)

Egly-Ouriet Ratafia de Champagne: 90 (2019-11-22)

Henri Giraud Solera Ratafia Champenois: 91 (2019-11-29)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar