Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 17 september 2020

2004 Christian Bourmault Clos Bourmault

(Inlägg 1 300!)

 

(100 % chardonnay)

 

5 mars 2020 (hemma)




Christian Bourmault håller till i Avize. Här grundade han sin firma 1998, men innan dess har fem generationer Bourmault odlat vin före honom. Idag äger man 4 hektar chardonnayodlingar i Avize och Cuis och 2,5 hektar med pinot noir och meunier i Mareuil-le-Port och Leuvrigny. Man gör fem olika champagner och Clos Bourmault är den mest ambitiösa. Druvorna till denna champagne kommer från den 0,8 hektar stora vingården i Avize med samma namn. Så vitt jag förstår är det här den första årgången. Därefter har åtminstone även 2005 släppts. Man jobbar med mycket små skördeuttag till denna champagne som vinifieras och lagras på fat. Vidare är den spontantjäst och man undviker den malolaktiska jäsningen. Dosagen uppgår till 5 g/l. Jag köpte den här flaskan på Systembolaget i januari 2016.

 

Det här är en mycket trevlig champagne med fin doft, men något slätstruken smak.

 

Doft: Utvecklad, dammig, fruktig och något oxiderad. Inslag av rostade hasselnötter, cykelslang, smör, krita, gula äpplen, ananas, citrus, salmiak och en aning gräddkola.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak av gula äpplen och apelsin. Hygglig intensitet, men relativt kort.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2019-2023




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar