Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 5 september 2020

2011 Barrat-Masson Les Margannes

(100 % chardonnay)

 

15 februari 2020 (hemma)




Det här är första gången jag dricker något från Barrat-Masson. Loïc Barrat tog över familjegården 2005 och tillsammans med sin fru Aurélie Masson ställde de om till ett ekologiskt arbetssätt 2009 och lämnade det lokala kooperativet, där bådas familjer har ett långt förflutet, och startade Barrat-Masson 2010. De håller till i Villenauxe-la-Grande, en by i Côte de Sézanne. Medan övriga byar i detta område ligger i Marne tillhör Villenauxe-la-Grande departementet Aube. De äger sju hektar odlingar, till 90 % planterade med chardonnay och 10 % pinot noir, och gör i dagsläget sex olika champagner, samtliga utan dosage.

 

Les Margannes, som görs på chardonnay från vingårdslägena Chapelle och Chaillois, är i praktiken ett rent årgångsvin, även om det officiellt är årgångslöst. Den här utgåvan är baserad på skörden från 2011.

 

Det här känns som en klart trevlig bekantskap!

 

Doft: Utvecklad och komplex doft med inslag av gula äpplen, grapefrukt, krita, honung, rostat bröd, persika och gräddkola.

 

Smak: Utvecklad, något fruktig och mycket torr. Äpplen, mogen citrus och vit persika. Väldigt ren och fräsch med fin intensitet och bra balans, men samtidigt något kort.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2019-2023




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar