Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 15 september 2020

1999 Jacques Selosse Millésime

(100 % chardonnay)

 

29 februari 2020 (hemma)




Rent generellt är jag ingen stor vän av 1999, men Selosse är Selosse och det här är en fantastisk champagne med underbar doft och härligt koncentrerad smak. Men det är på gränsen till att det blir för mycket. Det är extra allt och fullt utslag på alla mätare!

 

Årgångsselosse är en allt för sällsynt uppenbarelse – trots att den släpps nästan varje år. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2010. Senast släppta årgång är 2007 och senare i höst kommer 2009. I likhet med en del andra producenter väljer man därmed att släppa 2009 före 2008.




Doft: Mogen, kraftfull, parfymerad, kryddig och nötig doft med tydlig fatkaraktär och sherrytoner. Inslag av ek, brioche, äppelkaka med vaniljsås, hyacint, apelsinskal, honung, kex, svamp och kanel.

 

Smak: Mogen, kraftfull, koncentrerad, fruktig, mycket torr och aningen bitter. Mogen citrus, mogen persika, äppelkaka, hasselnötter och kanel. Otrolig intensitet, hög behaglig syra och mycket lång eftersmak.

 

Betyg idag: 92

 

Sannolikt bäst: 2017-2022

 

Par i ess:




Dessa båda dricks parallellt och det är inte helt lätt att välja en vinnare, men till slut bestämmer jag mig för att 99:an, men sin bombastiska stil, vinner över Initialens kombination av komplexitet och relativ elegans. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar