Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 31 oktober 2017

2002 Pol Roger Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

13 augusti 2017 (hemma)



Förhoppningsvis uppfattas det inte som allt för förmätet men jag tänkte inleda det här inlägget med att citera mig själv. När jag drack den här champagnen för första gången, i februari 2013, konstaterade jag nämligen att det handlade om ”ett bra hantverk baserat på en lysande årgång” och att den mycket väl skulle kunna ”utvecklas till något riktigt stort”. Idag, fyra och ett halvt år senare, har champagnen helt klart kommit en bit på vägen och bilden av en lysande årgång kvarstår, men jag tror dessvärre att mina förhoppningar ändå var en aning överdrivna. Det här är helt klart en snudd på fantastisk champagne idag – och den kommer att fortsätta utvecklas under många år framöver – men något riktigt stort vin tror jag inte det kommer att bli.

Champagnen dricks över två dagar och vinner, liksom systervinet Blanc de Blancs 2002 som jag drack några dagar tidigare, mycket på lång luftning. Som vanligt när det gäller dessa båda champagner upplever jag alltid att Vintage utvecklas steget snabbare än Blanc de Blancs och det gäller även för denna årgång. Den känns något utvecklad idag men fortfarande relativt ung och kommer definitivt att vinna på ytterligare lagring! Flaskan köpt på Systembolaget i maj 2013. Aktuell årgång idag är 2008.

Doft: Fruktig, brödig och något utvecklad med inslag av jäst, äpplen, persika, mörk choklad, honung och citron. Senare även rostade toner med inslag av rostade nötter och gräddkola.

Smak: Frisk, fruktig, torr, något utvecklad och något eldig smak. Persika, citron, gula äpplen och lime. Lång, torr eftersmak. Hög syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2019-2026

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar