Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 3 augusti 2017

1996 Pol Roger Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

8 juni 2017 (hemma)

Pol Rogers ”vanliga” årgångschampagne är alltid ett mycket välgjort vin. När det därtill står 1996 på etiketten blir resultatet inget annat än fantastiskt! Det känns dessutom som att den här presterar på topp nu.

Druvorna till denna champagne kommer från odlingar i 18 olika byar, vilket inkluderar pinot noir från Cumières, Champillon, Aÿ, Ambonnay, Mareuil-sur-Aÿ, Chigny-les-Roses, Rilly-la-Montagne, Bouzy och Mailly. Samt chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger, Oger, Vertus, Oiry, Cuis och Chouilly. Första jäsningen sker på ståltankar, där druvorna från respektive by vinifieras separat. Samtliga viner genomgår en fullständig malolaktisk jäsning innan de blandas för att därefter buteljeras. Den andra jäsningen sker i Pol Rogers djupaste källare, 33 meter under jord, där temperaturen ligger på 9 grader.

Doft: Utvecklad och komplex med något rostade toner. Inslag av brioche, bokna äpplen, kex, smörkola, ingefära och lite apelsin.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak med fin och koncentrerad frukt. Mogna äpplen, persika och söt citrus. Viss skalbeska. Den har en påtaglig syra, men är helt klart välbalanserad.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2013-2019

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar