Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 12 februari 2020

2008 Cuvée William Deutz

(65 % pinot noir, 32 % chardonnay, 3 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



2008:an av Cuvée William Deutz har inte hunnit släppas till försäljning än (på helflaska), men levererades till provningen direkt från huset. Den är mycket, mycket bra – och mycket, mycket ung! Samtidigt som den är outvecklad finns det en uppenbar kvalitet och det här är helt klart flightens bästa champagne. Enligt uppgift blev flaskan degorgerad i första kvartalet 2019 och dosagen ligger på 7,5 g/l.

För två år sedan drack jag en halvflaska av denna champagne som, p g a tidigare degorgeringsdatum, var mer utvecklad – och bättre. Det är dock ingen tvekan om att helflaskan kommer att bli bäst i det långa loppet!

Doft: Fruktig, parfymerad och något kryddig. Massor av päron (Päronsplitt!) i kombination med mineral, gröna äpplen och citronolja.

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av päron, gröna äpplen och citron. Hög syra. Fin intensitet, men relativt kort.

Betyg idag: 89(++)

Sannolikt bäst: 2027-2040

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar