Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 februari 2020

2002 Cuvée William Deutz

(62 % pinot noir, 27 % chardonnay, 11 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den fantastiska Deutzprovningen fortsätter. Efter omgången med de fyra senaste årgångarna av Cuvée William Deutz är det dags för den femte flighten med snäppet äldre flaskor, nämligen de från åren 2002, 2000, 1999 och 1998. Jag presenterar dem i just denna ordning, även om de egentligen serverades halvblint i annan följd.

Först ut är således den på pappret stora årgången 2002. Den här flaskan blev degorgerad i fjärde kvartalet 2014 och dosagen uppgår till 9 g/l.

Efter fem års lagring på korken har det hunnit hända en del och det är uppenbart att det är en mycket bra champagne, men den känns fortfarande klart tillbakadragen och är i behov av mer tid!

Doft: Komplex och något utvecklad. Inslag av gummi, jäst, krita, gröna äpplen, grädde och ylle.

Smak: Något fruktig och något utvecklad, men relativt diskret. Mineral, citrus och grön frukt. Frukten finns alltså där, men matchar ännu inte den höga syran.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2023-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar