Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 15 december 2017

2008 Deutz Cuvée William Deutz

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

12 oktober 2017 (hemma)



Det känns både kul och annorlunda med en prestigechampagne på halvflaska! Den här såldes i en presentförpackning tillsammans med Amour de Deutz 2008 och Amour de Deutz Rosé 2008 – samtliga på halvflaska. Jag köpte min låda hos Leisner Wine i Köpenhamn i december 2015 och det här är den första flaskan jag öppnar av de tre. Det är en underbar champagne redan idag, men den kommer självklart att vinna på längre lagring!

Druvfördelningen för Cuvée William Deutz har tidigare varit 55 % pinot noir, 35 % chardonnay och 10 % pinot meunier, men jag är osäker på om det även gäller för den här årgången.

Doft: Komplex, brödig, fruktig, något blommig och något utvecklad. Inslag av röda äpplen, citrus, ek och kex.

Smak: Koncentrerad, fruktig, frisk och torr. Det är massor av gula äpplen i kombination med citron, lime och salmiak. En aning skalbeska ackompanjerar det hela. Den har en hög syra, men känns samtidigt väldigt balanserad. Härlig intensitet och fin längd!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2020-2027

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar