Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 24 februari 2020

1990 Cuvée William Deutz

(55 % pinot noir, 35 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Äntligen – tredje gången gillt – får jag dricka en perfekt flaska av den här! Jag har haft otur vid mina tidigare möten med Cuvée William Deutz 1990, men här får jag till slut uppleva en butelj som motsvarar mina förväntningar. Det är en fantastisk champagne, som sin ålder till trots fortfarande befinner sig i sitt optimala drickfönster. Den är dessutom klar vinnare i den här tuffa flighten, där den ställs mot 1988, 1995 och 1996. Så svaret på den ”ständiga” frågan nu för tiden, om vilken som är bäst av 1995 och 1996 blir – 1990!

Doft: Utvecklad/mogen, komplex, fruktig, gräddig, något kryddig och något oxiderad doft med viss sötma. Inslag av ingefära, bokna äpplen, torkad frukt, brioche, nougat, Werther’s Original och honung

Smak: Utvecklad, något kryddig, mycket frisk och syrlig, men samtidigt med viss sötma. Det är massor av aprikos och annan mogen gul frukt kryddat med citrus och lite nötter.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2010-2022

Tidigare intryck av denna champagne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar