Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 februari 2020

1995 Cuvée William Deutz

(55 % pinot noir, 35 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Nu är det dags för 95:an och det här är ännu en fantastisk champagne! Den är, i brist på ett bättre ord, elegant och känns verkligen perfekt balanserad idag. Den vinner dock inte den här flighten, där den ställs mot 1988, 1990 och 1996.

Doft: Utvecklad och något fruktig. Inslag av mogen persika, smör, brioche, smörkola och mandlar.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av gula äpplen, gula plommon och mandlar. Mer elegant än kraftfull!

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2015-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar