Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 26 februari 2020

1990 Cuvée William Deutz Vinothèque

(55 % pinot noir, 35 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den sjunde flighten vid den makalösa Deutzprovningen består av fyra årgångar av Cuvée William Deutz Vinothèque, d v s flaskor av prestigecuvéen som lagrats extra länge i husets källare. Det handlar dock inte nödvändigtvis om sendegorgerade flaskor även om det kan förekomma, men det är helt omöjligt att veta eftersom Deutz konsekvent vägrar att skriva ut något degorgeringsdatum på sina buteljer.

Till skillnad från alla övriga champagner i provningen, som dricks halvblint, presenteras den här som en hemlig årgång och som således serveras helblint. Ja, alltså, vi vet ju att det är en Cuvée William Deutz, så helt blind är den förstås inte, men jämfört med de övriga flaskorna är årgången okänd för oss. För att försvåra det ytterligare hälls flaskorna i flighten dessutom upp i slumpvis ordning, så vi vet inte i vilket glas den hemliga årgången finns. Rent generellt är det lurigt att försöka gissa årgångar när man inte vet om champagnerna är normaldegorgerade – en sent degorgerad flaska från en äldre årgång kan ge sken av att vara betydligt yngre än vad den är – och i det här fallet känns det nästan omöjligt att gissa vilket år det handlar om.

Det visar sig till slut att det här är ytterligare en flaska från 1990 – en ursprungligt degorgerad 90:a serverades i föregående flight. Jämfört med den känns det här som en yngre champagne, så den är rimligen sendegorgerad, men det är framförallt en betydligt svagare flaska som inte presterar i närheten av vad den förra gjorde. Rent objektivt är det icke desto mindre en mycket bra champagne!

Doft: Utvecklad, frisk och fruktig. Inslag av persika, brioche, mandlar och citrus.

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig smak av apelsin, tropisk frukt och torkad aprikos. Mycket lång eftersmak.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: ?

Tidigare intryck av Cuvée William Deutz 1990:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar