Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 3 februari 2020

2002 Cuvée William Deutz Rosé

(76 % pinot noir, 24 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den andra flighten i Deutzprovningen består av de tre sista årgångarna som släpptes av Cuvée William Deutz Rosé – och nu börjar det hända saker! Först ut i min redogörelse är 2002:an.

Man ska vara försiktig med att döma ut unga viner, men baserat på den här provningen är min känsla att det var ett misstag av Deutz att ersätta Cuvée William Deutz Rosé med Amour de Deutz Rosé. Den förra var helt enkelt en bättre champagne!

Den här flaskan blev degorgerad under första kvartalet 2012 och dosagen uppgår enligt uppgift till 8,5 g/l.

Det här är en fantastisk champagne! Även om den fortfarande känns relativt ung, dricks den otroligt bra nu. Samtidigt har den en riktigt intressant framtid!

Doft: Bärig, något jordig och något utvecklad. Inslag av jordgubbar, aprikos, nötter och vit choklad. 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad smak av röda bär och vit choklad. Det finns en tydlig syra som skvallrar om en intressant framtid, men den är ändå inte så vass att jag skulle kalla den årgångstypisk.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2022-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar