Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 11 februari 2020

2009 Cuvée William Deutz

(65 % pinot noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den otroligt ambitiösa Deutzprovningen fortsätter med den fjärde flighten – den unga och den svårgissade rundan. Den består av de fyra senaste årgångarna av Cuvée William Deutz, d v s utgåvorna från 2006, 2007, 2008 och 2009. Rent allmänt är det här fyra årgångar jag brukar kunna skilja på, men i det här fallet är det riktigt svårt. Till mitt försvar ska sägas att flaskorna är nyöppnade och att man får relativt kort tid med varje glas vid den här typen av provning! Champagnerna är dessutom genomgående oerhört unga och visar upp få eller inga årgångstypiska kännetecken. De hade tveklöst behövt dekanteras idag eller, ännu hellre, sparats till en provning om fem år! Det där sista tar jag förresten tillbaka – det är självklart kul att få prova dem sida vid sida!

Deutz prestigecuvée Cuvée William Deutz gjordes för första gången 1959, som en hyllning till husets grundare. Den har till dags dato släppts i 23 årgångar, varav hela 17 finns med på den här provningen.

Eftersom jag fortsätter att skriva om provningens champagner i omvänd kronologisk ordning inleder jag den fjärde flighten med 2009:an, även om den egentligen inte serverades först. Mina tankar om den? Den är närmast plågsamt ung, men känns lovande!

Flaskan blev degorgerad i andra kvartalet 2018. Dosagen uppgår till 6,5 g/l.

Doft: Något fruktig doft med mycket gröna toner. Inslag av grön frukt, krita, sten, citrus, päron och gummi.

Smak: Ung, frisk, något fruktig och torr. Känns ofärdig. Omogna gröna äpplen, krita och päron. Hög syra.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2026-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar