Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 februari 2020

1996 Cuvée William Deutz Rosé

(75 % pinot noir, 25 % chardonnay)

5 oktober 2019 (Restaurang P2 i Malmö)



Den tredje flighten vid den härliga Deutzprovningen består av ytterligare fyra årgångar av Cuvée William Deutz Rosé. Det är verkligen en fröjd att få dricka dessa champagner sida vid sida! Jag fortsätter att redovisa dem i omvänd kronologisk ordning och turen har nu kommit till den, på pappret, stora årgången 1996.

Dosagen i den här årgången uppgår enligt uppgift till 10 g/l och jag misstänker att det kan ha märkts när champagnen var ung. Idag känns sockret väl integrerat och den relativt höga nivån är absolut inget som stör. Såväl doft- som smakmässigt bjuder 96:an på tydligt mogna toner idag, men utan minsta tecken till trötthet. Den är mycket, mycket bra – snudd på fantastisk – men samtidigt flightens klart svagaste champagne. Det säger en hel del om nivån här!

Doft: Mogen, jordig och fruktig. Inslag av kaffe, apelsinskal, gräddkola, torkad aprikos, apelsinmarmelad och hö.

Smak: Mogen och fruktig smak med fin koncentration. Mogna äpplen och nötter. Hög syra och fin längd.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar