Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 november 2019

1996 Vilmart Cœur de Cuvée

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

4 augusti 2019 (hemma)



Cœur de Cuvée från Vilmart är en fantastisk champagne. Namnet, som betyder cuvéens hjärta, syftar till att man endast använder den bästa delen av den första pressningen. Sedan får den i likhet med firmans övriga sortiment tio månaders lagring på 228-liters ekfat innan buteljering. Att man konsekvent undviker den malolaktiska jäsningen gör att champagnen blir väldigt tålig för lagring, men också att den har behov av det. Det är därför en stor händelse när man får möjlighet att dricka en långlagrad flaska och dessutom från ett stort år som 1996! Den här rackaren ropade jag in från Systembolagets/Bukowskis auktion i april 2019, vilket alltid innebär en chansning – ska den prestera eller inte?



Den presterar! Den har förvisso inte särskilt mycket bubblor kvar, men den är fortfarande väldigt pigg och levererar en fantastisk upplevelse. Faktum är att det är den bästa Cœur de Cuvée jag druckit!

Doft: Mogen, jordig och något kryddig doft med viss sälta och toner av tequila. Inslag av örter, citron, ingefära, ek, gammal vind, honung och hasselnötter.

Smak: Mogen, koncentrerad, fruktig och syrlig. Röda äpplen, citron och en aning ingefära. Påtaglig årgångstypisk syra.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2014-2021

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

En trio skönheter från den senaste tiden:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar