Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 7 november 2019

2009 Vilmart Blanc de Blancs Les Blanches Voies

(100 % chardonnay)

24 juli 2019 (hemma)



Det här är den första årgången av Vilmarts nya champagne – en blanc de blancs – och den är på pappret en mer ambitiös champagne än prestigevinet Cœur de Cuvée! Faktum är att den är gjord på druvor från samma vingård som den senare, Les Blanches Voies i Rilly-la-Montagne, men får ett års längre lagring på jästfällningen och lägre dosage (4 g/l). Precis som producentens övriga champagner får den tio månaders lagring på ekfat och man undviker den malolaktiska jäsningen. 2900 flaskor gjordes av denna första utgåva och detta är nr 1293. Flaskan blev degorgerad i mars 2017. Jag köpte den från Franska Vinlistan i april 2019.




Den är givetvis fortfarande ung, men redan otroligt bra! Den är både kraftull, elegant och väldigt charmig och ger mig dessutom lite Selosse-vibbar!

Doft: Blommig, parfymerad, kryddig och något oxiderad doft med inslag av persika, tvål, citrus, äpplen, peppar, gräddkola, mjölkchoklad och ek. Efter en tid uppstår härligt rostade toner.

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Den är elegant samtidigt som den är kraftfull och bjuder på en härlig koncentration. Jag hittar persika, apelsin, apelsinskal och gula äpplen.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2024-2030

Mina intryck av Vilmarts övriga champagner från 2009:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar