Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 25 mars 2018

2001 Vilmart Cœur de Cuvée

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

5 januari 2018 (hemma)



Vilmart lyckas otroligt bra även i generellt väldigt svaga årgångar och den här champagnen är ytterligare ett bevis på det! 2001 var ett fruktansvärt år i Champagne och det var väldigt få producenter som över huvud taget övervägde att göra en årgångschampagne. Tom Stevenson, välrenommerad vinskribent och författare till bl a World Encyclopedia of Champagne & Sparkling Wine, utbrast till och med vid något tillfälle att den som gjorde årgångschampagne 2001 borde genomgå en sinnesundersökning! Men Laurent Champs på Vilmart både producerar och levererar! Det här är en fantastisk champagne som fortfarande känns oerhört fräsch och pigg. I konkurrens med David Léclapart L’Apôtre är det den bästa 2001:a jag druckit. Flaskan dricks över två dagar och champagnen är rundare, mer utvecklad och ännu bättre dag två! Allra bäst är den precis när flaskan tar slut… Betyget är snålt.

Doft: Utvecklad, brödig, blommig, kryddig och komplex doft med viss fatkaraktär. Inslag av, i tur och ordning, gröna äpplen, rågbröd, bakverk, honung, hyacint, mogna päron och mogna gula plommon.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, komplex och koncentrerad. Först mycket mogna äpplen och citron. Senare även grädde, mogna päron, körsbär och mogna plommon.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2016-2022



Mina intryck av andra årgångar av Cœur de Cuvée:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar