Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 24 november 2019

2004 Leclerc Briant Cuvée Divine

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

15 augusti 2019 (hemma)



Cuvée Divine har alltid varit något av en favorit och 2004:an presterade riktigt bra redan 2013. Den är fortfarande mycket bra, men befinner sig sannolikt i slutet av sitt optimala drickfönster nu. Åtminstone baserat på den här flaskan, som jag faktiskt upplever som något svagare än den jag drack 2013! Betyget är något generöst. 

Doft: Mogen och komplex. Efter hand uppstår tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, gräddkola, rostat bröd, kakao, nötter, simhall och nougat.

Smak: Utvecklad, frisk, torr och aningen bitter smak med fin koncentration. Lime, limeskal, kakao, äpplen och nougat. Påtaglig syra.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2013-2019

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar