Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 23 november 2019

2007 Roederer Estate L’Ermitage

(52 % chardonnay, 48 % pinot noir)

13 augusti 2019 (hemma)



Roederer Estate i Anderson Valley i Kalifornien ägs av Louis Roederer och L’Ermitage är deras mest ambitiösa vin. Första årgången var 1989 och enligt producentens egen beskrivning släpps det endast under exceptionella år, men i praktiken kommer det ut efter nästan varje skörd. Även om det är årgångsbetecknat är det de facto inget rent årgångsvin eftersom de har för vana att tillsätta en mindre del fatlagrade reservviner i samband med degorgeringen. Den här årgången innehåller exempelvis 4 % vin från 2004 och 2005. Siffrorna 1409 på korken innebär möjligen att flaskan blev degorgerad i september 2014. Jag köpte den på Systembolaget i juni 2016. Aktuell årgång idag är 2012, men den finns för närvarande inte tillgänglig på SB.

Det här är otroligt bra! Det är välgjort, champagnelikt och väldigt lättdrucket.

Doft: Utvecklad, stor, fruktig och komplex doft med inslag av mogen citron, nybakad brioche, hasselnötter, ingefära, mango, lakrits och röda äpplen.

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, torr och koncentrerad. Hallon, röda äpplen, persika och citron. Perfekt balanserad.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2023

Mina intryck av andra mousserande viner från Roederer Estate:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar