Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 4 november 2019

2011 Vilmart Grand Cellier d’Or

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

22 juli 2019 (hemma)



Det här är ytterligare en härlig och väldigt charmig 2011:a från Vilmart! Men faktum är att jag upplevde den som ännu bättre för två år sedan – då den var helt fantastisk – så det är möjligt att den är inne i en ”mindre fantastisk” fas för tillfället. Flaskan dricks över två dagar.

I likhet med det lilla husets – man har faktiskt husstatus numera – övriga champagner undviker man den malolaktiska jäsningen för Grand Cellier d’Or och man ger den tio månaders lagring på små ekfat. Den här årgången fick en dosage på 8 g/l, vilket är lägre än i äldre utgåvor men snäppet högre än 2013 och 2014. Flaskan blev degorgerad i oktober 2015. Jag köpte den från Franska Vinlistan i december 2016. Aktuell årgång idag är 2014.

Doft: Stor, utvecklad, komplex, kryddig och något bärig doft. Inslag av citrus, jäst, smör, vitpeppar, röda vinbär, jordgubbar och kardemumma. Dagen efter även ananas, lite honung och lakrits.

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad smak med fin koncentration. Röda äpplen, röda vinbär, jordgubbar, smör och citron. Hög syra. Dagen efter har den tappat en del i intensitet.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar