Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 februari 2019

Huré Frères Invitation

(40 % pinot noir, 40 % pinot meunier, 20 % chardonnay)

17 november 2018 (hemma)



Invitation är bröderna Hurés på pappret enklaste champagne. Den här utgåvan är till 60 % baserad på druvor från 2013 med tillägg av reservviner från ett solerasystem, som startades 1995. Flaskan degorgerades i april 2017 och fick en dosage på 6 g/l. Den ingick i en blandlåda som jag köpte från den fransksvenske vinhandlaren Caviste i september 2017.

Det här är en väldigt trevlig champagne och snäppet bättre än systervinet Insouciance som jag drack dagen innan!

Doft: Komplex och något utvecklad. Något laktiska toner till en början. Inslag av ostkant, äppelpaj, gröna äpplen, krusbär och mineral.

Smak: Frisk, torr och något fruktig smak av gula äpplen, smörgåsrån, söt grapefrukt och krusbär. Hög syra.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar