Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 februari 2019

2012 Huré Frères Inattendue

(100 % chardonnay)

22 november 2018 (hemma)



Denna champagne görs på chardonnay från vingårdarna Les Sentiers i Ludes och Les Blanches Voies i Rilly-la-Montagne. Om jag förstått det rätt är den här utgåvan till 100 % baserad på druvor från 2012 års skörd, även om det inte framgår av vare sig flaskan eller producentens hemsida. Den är delvis fatjäst (50 %) och gjord utan malolaktisk jäsning. Flaskan blev degorgerad i april 2017 efter fyra års lagring på jästfällningen och dosagen uppgår till 4 g/l. Den ingick i en blandlåda som jag köpte från den fransksvenske vinhandlaren Caviste i september 2017.

Den är ung, men riktigt lovande. Ge den fem års lagring så bör det börja hända saker!

Doft: Komplex, blommig och något parfymerad doft med viss sälta. Inslag av mineral, krutrök, grillad citron, gula äpplen, fläder och hav.

Smak: Frisk, fruktig och torr. Mogen citron, gröna äpplen och passionsfrukt. Hög syra

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar