Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 10 februari 2019

2000 Pierre Péters Les Chétillons Œnothèque

(100 % chardonnay)

4 november 2018 (hemma)



Det här är en sendegorgerad flaska av toppvinet från Pierre Péters, därav tillägget œnothèque på etiketten. Utöver att vara senare degorgerade skiljer sig dessa flaskor från den vanliga utgåvan genom att de är förslutna med naturkork under tiden de lagras (innan degorgering), vilket ska ge en annan mognadsprocess jämfört med när man som brukligt är använder sig av vanliga kronkapsyler. Den här flaskan blev degorgerad i december 2014. Detta är för övrigt den första utgåvan av Les Chétillons Œnothèque och därefter har man även hunnit släppa årgång 2002. Aktuell årgång av Les Chétillons är för annars 2011.

Det här är en mycket, mycket bra champagne, men den hade tveklöst mått bra av ytterligare ett par års lagring!

Flaskan dracks på en provning (BYOB) där tre 96:or från Louis Roederer stod i centrum, men där deltagarna dessutom tog med sig var sin flaska som serverades blint.

Doft: Komplex, fruktig, något dammig och något utvecklad doft. Efter hand aningen stalliga toner. Inslag av ballong, krita, kokta rotfrukter, ananas, jordgubbssylt och kaffebönor.

Smak: Komplex, något fruktig och något utvecklad. Tropisk frukt, äpplen, jordgubbar och lakrits.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2020-2025



Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Tillägg 2022-02-04: Degorgeringsdatum tillagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar